Viktig information från Vägsamfälligheten
- Karin Thyr Eriksson
- 27 juli 2015
- 5 min läsning

Viktig information till alla fastighetsägare i Kungsbryggan
Avsikten med denna information är att ge en historisk bakgrund och att sammanfatta de regler som gäller för användningen av samfällighetens väg.
Kungsbryggans Vägsamfällighet
Vägen mellan Färjestadsvägen och Kungsbryggan är en enskild väg som förvaltas av Kungsbryggans Vägsamfällighet där fastighetsägarna i Kungsbryggan gemensamt står för vägens drift- och underhålls- kostnader enligt de andelstal som Lantmäteriet fastställt.
Medlemskapet är obligatoriskt enligt reglerna i Anläggningslagen (1973:1150) om förvaltning av sam- fälligheter och varje ny fastighetsägare blir automatiskt medlem i samfälligheten.
Vägsamfällighetens styrelse, som väljs av fastighetsägarna på årsmötet, ansvarar för att
’en god vägstandard upprätthålls till en rimlig kostnad för fastighetsägarna’.
Detta är möjligt endast om varje fastighetsägare förstår det egna ansvaret vad gäller användningen av vägen och följer de regler och rekommendationer som årsmötet beslutat.
Varje fastighetsägare förväntas samråda med samfällighetens valda företrädare i frågor som rör vägens användning och anläggning. Inte minst för att undvika missförstånd och retroaktiva ersättningskrav från samfälligheten, utan även för att göra styrelsens mandat meningsfullt.
Styrelsen står till varje fastighetsägares förfogande för information och rådgivning i transportfrågor och hjälper gärna till vid utformningen av transportavtal med entreprenörer vid t.ex. byggprojekt.
Andelstal
En fastighets andelstal baseras på den trafik fastigheten anses generera, inkl. gemensamma transporter som tex sophämtning, slamtömning och enstaka varuleveranser.
Sommarboende har 2 andelar, helårsboende 3 och näringsfastigheter 5-11 andelar.
Vid en högre nyttjandegrad än normalt för andelstalet för t.ex. transporter i samband med byggnation, tomtplanering, etc. debiteras fastighetsägaren en extra slitageavgift.
Historik
”Kungsbryggan utflyttades troligen någon gång på 1840-talet till östra ändan av byalagets ägor, men någon vägdelning har ej förekommit”, står det att läsa i en inlaga till den lantmäteriförättning som gjordes 1926. Denna vägförrättning, med titeln ”Delning, iståndsättning och underhåll av vägen sommartid mellan Kungsbryggans ångbåtsbrygga till häradsvägen Svartsjö – Färjestaden”, beställdes av de lantbruks- fastigheter som då nyttjade vägen med avsikten att skapa en rättvis fördelning av vägkostnaderna dem emellan. Det konstaterades då att ”vägen tidvis är så gott som ofarbar och innestänger på så sätt innehavaren av Kungsbryggan”. I förrättningen bestämdes att ”Vägbanan planeras intill en bredd av minst 3,6 m, grundas med skärf eller groft grus, förses med nödiga sidodiken och trummor samt erforderligt övergrus”.
Nuvarande vägsamfällighet bildades den 16 januari 1956 efter en radikal förändring av trafikförhållandena sedan ett 20-tal s.k. sportstugor hade tillkommit i slutet av 1940-talet och då näringsfastigheterna inte längre ensamma ville stå för vägunderhållet. Man ville dessutom kvalificera sig för ett bidrag från staten gällande både vinter- och sommarunderhåll av vägen.
Nuvarande situation
Av ovanstående korta historiska tillbakablick förstår man att vägen byggdes med en vägbyggnadsteknik som säkert var adekvat för den tidens trafik, men inte för de fordonsvikter som är vanliga idag. Trots att vägen under årens lopp, i takt med den ökade belastningen, förstärkts med 1000-tals ton grus kommer bärigheten alltid att vara begränsad, eftersom vägkroppen vilar på lera. Problemet med leran är att den vid hög belastning flyter undan och deformerar den överliggande vägbanan. Speciellt känsligt är detta under tjällossningen.
Det går mycket väl att leva med den väg vi har idag om vi bara tar hänsyn till dess begränsningar. Alternativet - att schakta ut och förnya vägkroppen är av kostnadsskäl inte realistskt.
Personbilstrafikens påverkan är i detta hänseende försumbar. Däremot krävs att transporter med tunga fordon begränsas, och när de måste utföras, alltid planeras i god tid och genomförs i samråd med vägsamfälligheten.
Till följd av de skador som uppstått av sådana transporter och som kostnadsmässigt drabbar alla fastighetsägare har enligt beslut på årsmötet kraven för tunga transporter gjorts tydligare.
Vid årsmötet 2011 beslutades dessutom om en nyordning vad gäller slitageersättningen, som nu utgår för alla tunga transporter, även enstaka sådana.
Dessa krav, tillsammans med de rekommendationer som Riksförbundet Enskilda Vägar utarbetat för sina medlemmar, är baserade på §48a i Anläggningslagen inkl. prejudicerande rättsfall, finns sammanfattade i nedanstående ruta.
Vår målsättning ’En god vägstandard till rimlig kostnad’ kan realiseras endast om alla fastighetsägare samarbetar och visar respekt för beslutade åtgärder. Vägen är trots allt en gemensam angelägenhet.
Kontakta gärna samfällighetens ordförande Anders Bergman, tel 070-619 5595, alt. någon av de övriga i styrelsen, vid frågor eller för ytterligare information.
Tack för visad hänsyn!
Kungsbryggans Vägsamfällighet
Styrelsen
Regler för användningen av vägsamfällighetens väg
Ansvaret för samtliga transporter till och från en fastighet vilar alltid hos fastighetsägaren! Detta ansvar är ’strikt’, vilket innebär att vid en eventuell skada på vägen står fastighetsägaren som ansvarig, oavsett om skadan orsakats av ägaren själv eller av någon anlitad entreprenör.
Planera nödvändiga transporter i god tid. Respektera faktumet att vägens bärighet är begränsad – såväl vinter som sommar. Tunga transporter, dock max. BK2*), förläggs lämpligen till vintern då vägkroppen är genomfrusen. Med ”tung transport” menas fordon eller fordonståg med en totalvikt överstigande 14 ton.
Före varje tung transport - Kontakta alltid vägsamfällighetens ordförande för samråd och ev. kontakt med transportören, för hjälp med utformning av transportavtal, etc. för att förebygga missförstånd och retroaktiva krav från vägsamfälligheten.
Vid beställning av enstaka leveranser av grus, betong, byggmaterial, etc. – måste transportören informeras om att fordonstotalvikten får vara högst 23 ton samt att hastigheten från Färjestadsvägen ner till Kungsbryggan måste begränsas till 30 km/tim. Tänk på att transportföretagen inte kan förväntas känna till de förhållanden som gäller lokalt om de inte blir informerade av beställaren.
Observera att under tiden för tjällossningen (normalt 15 Mars - 15 Maj) är all trafik med tunga fordon förbjuden. Fordonstotalvikten är då begränsad till 4 ton enligt skyltning vid påfarten från Färjestadsvägen. Endast renhållningsentreprenörernas fordon är undantagna.
Alla fastighetsägare ombeds planera sin slamtömning så att tömning under tjällossningsperioden 15 mars – 15 maj i möjligaste mån undviks.
Inga förändringar av vägen eller dess anläggningsdelar (väganslutning, rör- och ledningsläggning, diken, avvattningssystem, etc.) får göras utan samfällighetens medgivande.
Körning med bandfordon på vägen är absolut förbjuden.
Extra slitageavgifter - Nytt fr.o.m. 2011
All användning av vägen för tunga transporter, utöver vad som är normalt för fastighetens andelstal, ska i förväg meddelas vägsamfälligheten och för detta utgår en extra slitageavgift.
Denna uppgår till 300 kr för enstaka tunga transporter av grus, jord, maskiner, etc. och betalas in till vägsam- fällighetens PG 553771 -7 utan anmodan.
Vid mera omfattande transporter i samband med byggnation, tomtplanering el. dyl. är den extra slitageavgiften 5.000 kr. För större projekt kan en högre avgift bli aktuell. Oavsett projektets storlek skall, innan projektet påbörjas, ett skriftligt avtal mellan fastighetsägaren och vägsamfälligheten tecknas, där transporternas art och omfattning uppskattas och noteras. Samtidigt ska en depositionsavgift betalas in, som återbetalas när projektet är klart, under förutsättning att transporterna inte orsakat några skador på vägen.
*)BK2 - Trafikverkets föreskrift ang. maximalt axeltryck och och totalvikt för fordon gällande vägar av BärighetsKlass 2.
-2-
Kommentarer